Hjelp til Selvhjelp: Psykolog gir 10 terapeutiske teknikker

Få hjelp til selvhjelp med Onlinepsykologene!
Få hjelp til selvhjelp med Onlinepsykologene! Bilde: pixabay.com

Hjelp til Selvhjelp. Forskning viser at man kan komme langt med sine personlige utfordringer med veiledet selvhjelp enten det gjelder depresjon, angst, dårlig selvbilde, samlivskrise eller relasjonelle vansker.

Det å få økt kjennskap til viktige terapeutiske verktøy og teknikker kan også være til hjelp når man er:

  • pårørende for andre som sliter
  • i et utfordrende parforhold
  • eller som en ressurs i et terapeutisk forløp med en psykolog

Som et lavterskel tilbud ønsker vi i Olinepsykologene å gi deg en innføring i ulike terapeutiske verktøy som du kan bruke i din selvhjelp. Som det gode ordtaket «lær mannen å fiske i stedet for å gi ham fisk» så effektivt får frem er vår filosofi og terapeutiske tilnærming at du skal lære å møte dine utfordringer bedre selv.

Hjelp til Selvhjelp: 10 Terapeutiske verktøy og teknikker

  1. Normalisering: Få hjelp til å bli beroliget og mindre skamfull ved å få økt forståelse for at dine vansker er menneskelige ved å lese om psykoedukasjon.
  2. Selvmedfølelse: Er du selvkritisk eller selvbebreidende kan det være nyttig å lære seg å bli mer selvmedfølende.
  3. Realitetsorientering: Har du panikkangst, eller er veldig kritisk til deg selv eller andre og sliter med å ha tillit? Da bør du lære å realitetsorientere deg.
  4. Selv-Eksponering: All terapi inneholder et element av eksponering – les og få 8 råd til hvordan du kan eksponere deg selv.
  5. Toleransevindu: Bli kjent med ditt eget toleransevindu slik at du kan gjenkjenne kroppen din sine signaler.
  6. Redusere grubling og bekymring: Lær om hvordan du kan redusere grubling og bekymring.
  7. Kroppsholdning: Lær om hvordan kroppsholdning kan være til hjelp mot depresjon.
  8. Selvhevdelse og grensesetting: Lær om hvordan du kan stå opp for egne behov, meninger og sette sunne grenser for deg selv.
  9. God kommunikasjon: Les og få 8 tips for god kommunikasjon i parforholdet.
  10. Søvnhygiene: Få hjelp med dine søvnvansker og bli kvitt dine mareritt.

Les mer om assistert selvhjelp her.

Trenger du og ønsker derimot mer hjelp så kan du bestille time her – vi i Onlinepsykologene ønsker gjerne å være til hjelp.

Er du derimot fortsatt usikker på om videobasert online terapi er noe for deg? Les videre her om hvorfor online terapi kan være til hjelp, eller bli bedre kjent med oss psykologene som jobber i Onlinepsykologene. Kanskje har du evt flere spørsmål angående online terapi?