19th Ave New York, NY 95822, USA

Hjelp til Selvhjelp: Psykolog gir 14 terapeutiske teknikker

Få hjelp til selvhjelp med Onlinepsykologene!
Få hjelp til selvhjelp med Onlinepsykologene! Bilde: pixabay.com

Hjelp til Selvhjelp. Forskning viser at man kan komme langt med sine personlige utfordringer med veiledet selvhjelp enten det gjelder depresjon, angst, dårlig selvbilde, samlivskrise eller relasjonelle vansker.

Det å få økt kjennskap til viktige terapeutiske verktøy og teknikker kan også være til hjelp når man er:

  • pårørende for andre som sliter
  • i et utfordrende parforhold
  • eller som en ressurs i et terapeutisk forløp med en psykolog

Som et lavterskel tilbud ønsker vi i Olinepsykologene å gi deg en innføring i ulike terapeutiske verktøy som du kan bruke i din selvhjelp. Som det gode ordtaket «lær mannen å fiske i stedet for å gi ham fisk» så effektivt får frem er vår filosofi og terapeutiske tilnærming at du skal lære å møte dine utfordringer bedre selv.

Hjelp til Selvhjelp: 14 Terapeutiske verktøy og teknikker

  1. Normalisering: Få hjelp til å bli beroliget og mindre skamfull ved å få økt forståelse for at dine vansker er menneskelige ved å lese om Psykoedukasjon.
  2. Selvmedfølelse: Er det du veldig selvkritisk kan det være nyttig å lære seg å bli mer selvmedfølende (kommer).
  3. Realitetsorientering: Har du panikkangst, eller er du veldig kritisk til deg selv eller andre og sliter med å ha tillit? Da bør du lære å realitetsorientere deg.
  4. Selv-Eksponering: All terapi inneholder et element av eksponering – les og få 8 råd til hvordan du kan eksponere deg selv.
  5. Toleransevindu: Bli kjent med ditt eget toleransevindu slik at du kan gjenkjenne kroppen din sine signaler.
  6. Følelsesregulering: Har du mye angst eller overveldende følelser – lær hvordan du kan regulere deg selv (kommer).
  7. Mindfulness: Lær om mindfulness og meditasjon (kommer) og hvordan du kan få økt aksept for dine utfordringer og tilstedeværelse i ditt eget liv.
  8. Redusere grubling og bekymring: Lær om hvordan du kan redusere grubling og bekymring.
  9. Kroppsholdning: Lær om hvordan kroppsholdning kan være til hjelp mot depresjon.
  10. Selvhevdelse og grensesetting: Lær om hvordan du kan stå opp for egne behov, meninger og sette sunne grenser for deg selv.
  11. Undertrykte følelser: Lær om hvordan man kan få tilgang til undertrykte følelser (kommer).
  12. God kommunikasjon: Les og få 8 tips for god kommunikasjon i parforholdet.
  13. Søvnhygiene: Få hjelp med dine søvnvansker og bli kvitt dine mareritt.
  14. Bedre selvbilde: (kommer).

Les mer om assistert selvhjelp her.

Trenger du og ønsker derimot mer hjelp så kan du bestille time her – vi i Onlinepsykologene ønsker gjerne å være til hjelp.

Er du derimot fortsatt usikker på om videobasert online terapi er noe for deg? Les videre her om 9 grunner til hvorfor online terapi kan være til hjelp eller bli bedre kjent med oss psykologene som jobber i Onlinepsykologene. Kanskje har du evt flere spørsmål angående Online terapi?