Koronakarantene og parforhold i krise – Psykolog gir 4 råd for å bevare samlivet

Koronakarantene og parforhold i krise - Psykolog gir 4 råd for å bevare samlivet 1

Koronaviruset herjer for fullt og skaper ikke bare turbulens ute i samfunnet, men også inni de mange hjem. Er du redd parforholdet ditt blir satt på prøve, er du ikke alene. Her får du gode råd til hvordan dere sammen kan komme dere gjennom koronakrisen og unngå at det utvikles til også å bli et parforhold i krise. 

Våre psykologer 3

Av Onlinepsykologenes psykolog Karolina Holstein-Beck

Koronaviruset og hjemmekarantene - En utfordring for parforholdet

Vi lever i en spesiell tid. Vi blir stuet sammen i flere uker, kan knapt møte venner og kolleger, og må sjonglere mellom hjemmekontor og barnepass.  Dere trenger ikke ha underliggende problemer i parforholdet for at irritasjon og konfliktnivå blusser opp. Mangel på privatliv, spenning rundt hele situasjonen og en ny, og ofte mer slitsom hverdag, skaper følelser som sinne, dårlig samvittighet, irritabilitet, og skuffelse.  

Dette er naturlig reaksjon på usikkerhet og fare. Og selv om vi vanskelig kan kontrollere følelsene som blusser opp, kan vi lære oss noen verktøy som gjør det lettere å forholde seg til dem.  

Under finner dere gode råd til å komme dere gjennom koronakrisen og kan unngå et parforhold i krise: 

1. Kjenn deg selv

For at vi skal ha et godt parforhold basert på respekt må vi ha konstruktiv kommunikasjon der vi tar hensyn til den andres behov.

For å klare det, må vi først og fremst ha innsikt i oss selv.

Du investerer i god kommunikasjon ved å stille deg følgende spørsmål: 

  • Hva trenger jeg for å ha det godt hjemme i disse dager?  
  • Er behovene mine annerledes nå enn de var før? 
  • Hvordan påvirker min atferd partneren min?  
  • Hvordan uttrykker jeg mine tanker og følelser? 

2. Forsøk å ha de gode samtalene

  • Tenk over hvilken holdning du vil ha; Nysgjerrighet fremmer og oppmuntrer kommunikasjon!  
  • Unngå å generalisere (du gjør alltid eller aldri)  
  • Snakk ut ifra din opplevelse (Jeg opplever det sånn) 
  • Tenk over hvordan du viser dine grenser til partneren din. 
  • Tydelige grenser er direkte, saklige, og forteller hva en vil 

3. Lag en felles strategi for de kommende ukene

Snakk om hva dere vil gjøre når dere går hverandre på nervene og bli enige om en strategi.   

For eksempel, det er greit å ha tid for seg selv uten å bli forstyrret.  

  • Være mottakelige og oppmuntre hverandre til å snakke om følelser og tanker som kommer opp. Det er bedre å snakke om det hyppig og tidlig enn å la følelsene bygge seg opp og komme frem usorterte og ofte voldsomme
  • Bli enige om å ha  steder/tider hvor man ikke snakker om koronaviruset, for eksempel under måltider. 

Rutiner og struktur i hverdagen fører til trygghet og forutsigbarhet;  

  • Bli enige om arbeidsfordeling i den nye hverdagen som fører til en god rytme. 
  • Bli enige om å være tålmodige og gode med hverandre, vis hverandre omsorg og forståelse for negative følelser
  • Husk å sett av tid til å ha det fint sammen 

4. Lær deg å kontrollere sinne og frustrasjon

Å si «Stopp!» kan være det vanskeligste av alt både for den som setter grenser og den som blir satt grenser for.

Hensikten med å sette grenser trenger derimot ikke nødvendigvis å være at man avviser eller avslutter diskusjonen – men å regulere ned følelsen slik at den rasjonelle hjernen kan få slippe til 

For å oppnå dette kan du prøve ut en eller flere av disse:  

  • Trekk deg unna 
  • Tell til 10 baklengs 
  • Drikk et glass iskaldt vann 
  • Pust inn med magen mens du teller til fem, pust ut mens du teller til 7 – repeter til du kjenner at du bli rolig
  • Kort intervall med intensiv trening 5/10 min økt 

Del gjerne din intensjon ved pausen slik at din partner skjønner at du ikke gjør det for å avvise eller unnvike men for å roe deg ned slik at det blir mer konstruktivt for dere.

Du kan lese mer om sunn grensesetting og selvhevdelse her.

Når du har fått roet ned nok til å ikke være i reaktivt beredskap kan du:

  1. Vende blikket innover og undersøke: hva er mine tanker, følelser?
  2. Vende oppmerksomheten til kroppen: hvor sitter følelsen, hvordan kjennes den ut, kan jeg romme og akseptere den i stedet for å avvise og endre den?
  3. Prøv å sortere: hva reagerer jeg egentlig på og er det hensiktsmessig?
  4. Hvordan vil jeg være i denne situasjonen: Vil jeg f.eks sette grense, reparere/forsone eller være forståelsesfull?

Vi i Onlinepsykologene ønsker dere lykke til med å bevare parforholdet og samlivet i disse Koronavirus-dagene. Dersom dere ønsker å lese mer om hvordan håndtere utfordringer i parforhold/konflikt i parforhold og å få hjelp i samlivskrise kan dere lese videre her: