Søvnproblemer

Sliter du med å sove?
Blir nettene lange av endeløs scrolling på mobilen? Eller bare ligger du og
vrir deg til morgenkvisten?

Søvnforstyrrelser er et utbredt fenomen og viser seg på
forskjellige måter. Noen har utfordringer knyttet til innsovning, andre våkner
flere ganger om natta og noen igjen våkner altfor tidlig om morgenen.

Søvn er viktig for oss over tid for at vi skal fungere bra.
Heldigvis er det ikke farlig med et par netter uten vesentlige mengder søvn, det
er noe mange velger å utsette seg for, for eksempel foran PC-skjermen, på
festivaler, eller på jobb som krever nattevakt. Noen av disse tar søvnen igjen
på dagtid, andre ikke.

Har du søvnproblemer? Test deg her (link til spørreundersøkelse ved Universitetet i Bergen).

Søvn er like fullt et subjektivt behov. Noen takler dårligere en natts våke, mens andre fint klarer å vende tilbake til søvnmønsteret etter en dårlig natt. Dersom man først har hatt en og kanskje to dårlige netter kan man fort falle i tankefellen: «Tenk om neste natt blir dårlig også», og «jeg kommer aldri til å få sove godt igjen». Det er ofte tankefellene som gjør natta lang. Vi grubler over alt mulig når vi først får sjansen og når vi grubler viker vi oss inn i rekker med tanker vi ikke klarer å løsrive oss fra.

Dersom du har to eller tre dårlige netter på rad behøver
ikke det å bety at søvnen vil forandre seg for alltid. Det kan derimot være viktig
å følge noen gode søvnhygieniske råd for å hjelpe søvnen tilbake på sporet:

  • Stå opp samme tid hver morgen, uansett hvor sent
    du sovnet. Også i helgen, dersom søvnen er på villspor.
  • Ikke sov på dagtid.
  • Ikke opphold deg i sengen utenom når du skal
    sove (eller ha sex). Å bruke sengen som sofa eller koseplass er fy-fy!
  • Ikke innta koffein, eller store mengder drikke
    og mat sent på kvelden (koffein bør du helst slutte med senest i 15-16-tiden
    dersom du er redd det kan ha stor innvirkning på søvnen din).
  • Hold deg i fysisk form, gå en tur eller tren på
    ettermiddagen, da blir man ofte trøttere.
  • Sørg for at forholdene på rommet er optimale
    (lyd, lys, temperatur).

Dersom rådene over er vanskelig å forholde seg til kan det
være en god ide å snakke med en profesjonell som kan hjelpe deg å kartlegge
søvnmønsteret ditt og hjelpe deg tilbake på rett spor.

Bestill time hos Onlinepsykologene i dag for å få god veiledning og hjelp til å sortere tanker, få orden på søvnen og få den gode følelsen tilbake når natta senker seg.

Sov godt!